'.. när julen kommer ska varenda unge vara glad..'

I sången Mössens julafton..' så finns det en textrad som går '.. när julen kommer ska varenda unge vara glad..'.
Själva tanken bakom låten, framförallt den textraden, är fin men tyvärr så är ju verkligheten inte lika positiv.
Tänk hur många barn det egentligen finns där ute i världen som inte alls ser fram emot julen. Små oskyldiga barn som inte kan ändra på situationen. Alla verkar som ta förgivet att alla ska må bra och allt ska va så positivt men inte ofta människan tänker längre än vad näsan räcker.

Något som verkligen slog mig här för ett par veckor sen var när jag var ute och strosade runt på stan så gick jag förbi två pojkar säg mellan 10-13år som pratade om julklappar. Hörde bara en liten del men det räckte gott och väl för att man skulle börja tänka lite djupare.
-"Ååh jag orkar inte köpa julklappar till någon... Alltså jag vill självklart ha julklappar men jag orkar inte köpa till någon annan.."
Meningen kan verka ganska så oskyldig, vilken unge vill inte ha julklappar!? Men jag tycker det är tragiskt att julen nu för tiden bara går ut på julklappshets.
Det finns så många därute som mår dåligt, vuxna som inte kan köpa den där barbien eller bilen till julklapp hur mycket dom än önskar och försöker, alla barn som kanske inte får den där dyra leksaken och måste gå tillbaka till skolan efter lovet och behöva stå ut med alla som visar upp och pratar om vad dom fått.
Eller dom barnen som måste stå ut med föräldrar som kanske tar en julöl eller två.
Vad hände med att julen är barnens högtid?
Det är inte lätt alltså! Känner att man skulle vilja göra något för att hjälpa, men vad ?!?

Julen har blivit så förknippad med pengar på senaste tiden.
Vad hände med att bara göra det bästa av det man har och njuta av att man har varandra. Kärlek är gratis!!*

Jag är väldigt tacksam för min uppväxt, fokus har aldrig vart på vem som får mest eller dyrast julklappar utan jag har blivit uppväxt med att man ska uppskatta det lilla och att det är att man har och får vara med varandra som räknas under julen.


Kommentarer
Tsukii

Svar: Hihi tack, visst är hon! Min hund är mitt allt ^^

2012-12-07 @ 19:43:49
URL: http://www.tsukii.se
Pelle

Jag köper, av princip, bara en julklapp till varje person. Kanske två till de yngsta (men då ska en av de vara ekologisk). Hetsen är jobbig i sig, men jag ser också till miljöperspektivet när det kommer till julklappshandeln. Sämsta tiden på året!

2012-12-10 @ 14:36:05
URL: http://pellespersonliga.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0